Använda CRM på en konsultbyrå
Ibland kan man få uppfattningen att CRM endast är avsett att användas av företag som arbetar med e-handel. Inget kunde vara mer felaktigt. CRM är något som kan användas av i princip alla företag, så även konsultbyråer och andra företag som säljer tjänster. Det är till och med som så att det kanske är den typen av företag som kan dra mest nytta av ett välintegrerat CRM-system. Försäljning av konsulttjänster är en komplicerad process där det är viktigt att ha kontroll på kommunikationen med både existerande och presumtiva kunder. Samtidigt underlättar och säkerställer ett CRM kvaliteten på det arbete som utförs på uppdrag av kunderna.
Samordning av marknadsföringsåtgärder
En av de stora fördelarna med ett CRM är möjligheterna att samordna all information på ett ställe. Detta kommer till särskild nytta i samband med företagets marknadsföring och andra försäljningsaktiviteter. Genom att all information är samlad på ett ställe är det möjligt att se exakt vilka kontakter som företaget har haft med en presumtiv kund. All kommunikation i form av brev, e-post och telefonsamtal med mera framgår tydligt i ett CRM. Detta medför att företaget minskar risken för att olika personer inom företaget vidtar samma åtgärder gentemot en kund. Samtidigt underlättar systemet för marknadsavdelningen när den ska avgöra vilka marknadsföringsåtgärder som ska vidtas mot kunder som befinner sig i olika faser av införsäljningsprocessen.
Säkerställande av professionellt utfört arbete
En annan fördel är att ett CRM säkerställer att ett bra arbete utförs i de uppdrag som erhållits från befintliga kunder. Förutom att det i ett CRM är möjligt att följa alla kontakter med en kund, är det även möjligt att följa vilket arbete som har utförts och vilka dokument eller andra digitala filer som har upprättats i kundens ärenden. Detta gör det betydligt enklare för den som är projekt- eller kundansvarig att följa vad som sker och säkerställa kvaliteten på det arbete som utförs.
Ett CRM skyddar företaget
En annan viktig funktion med ett CRM-system är att det skyddar företaget och företagets information. Samtliga åtgärder som vidtas på uppdrag av en kund och all den kommunikation som sker mellan företagets personal och kunden registreras i CRM-systemet. Det innebär bland annat att det är möjligt att utläsa vem som har varit i kontakt med en viss kund, när detta har skett och vad som har diskuterats i samband med dessa kontakter.
Genom att dessa uppgifter finns registrerade säkerställs till exempel att alla immateriella tillgångar som skapats tillhör företaget och inte kunden, om inte ett särskilt avtal har träffats i den delen. Det försvårar även för de personer som slutar att arbeta vid företaget att ta med sig information, för att senare använda denna i samband med till exempel en uppstart av en konkurrerande verksamhet.