Läs nyheter digitalt
Den svenska mediebranschen skiljer sig i dag jämfört med för tio år sedan. Den digitala och teknologiska utvecklingen i samhället i stort har förändrat hur nyheter och journalistik konsumeras. I dag väljer färre hushåll i Sverige till exempel att prenumerera på dagstidningar i pappersform och läser hellre tidningarna digitalt.
Redaktioner och journalister har även förändrat hur nyheter publiceras. I dag riktar sig många nyhetsenheter till digitala plattformar och många reportage och artiklar görs för att funka att läsa via datorn, en läsplatta eller en smart telefon. Många magasin har även valt att endast finnas digitalt och inte i pappersformat. Det innebär att många dagstidningar i dag även använder olika betalmetoder på sina hemsidor. För att tidningarna ska gå runt ekonomiskt måste läsare köpa en digital prenumeration för att kunna nå de artiklar som de vill läsa. Vissa tidningar gör det möjligt att läsa ett fåtal artiklar i månaden innan besökaren måste köpa en prenumeration för att fortsätta läsa nyheterna. Exempel på dessa är dagstidningarna Dagens Nyheter, Svenska Dagbladet, Sydsvenska Dagbladet och Göteborgsposten. I Sverige erbjuder kvällstidningarna Aftonbladet och Expressen läsarna gratis tillgång till det mesta av deras material, även om de båda företagen också har material som kostar att få tillgång till.
I Sverige har vi såklart även Public Service finansierad media som Sveriges Radio, Sveriges Television och Utbildningsradion. De har inga betalningsmodeller eftersom deras journalistik finansieras av staten och indirekt av en skatt.
Sociala medier spelar i dag stor roll i hur nyheter sprids. Eftersom de flesta i Sverige har tillgång till en smart telefon och är aktiva på sociala medier väljer många medieföretag att publicera länkar och push notiser på sociala medier som därefter för den intresserade vidare till själva nyhetsartikeln. Fördelar med en digital närvaro är till exempel att den som läser en nyhetsartikel kan kolla upp källan direkt. Om till exempel en tekniktidning eller branschtidning skriver om en nyhet kopplat till abonnemanget hos Telness så kan han eller hon som läser om nyheten direkt gå in på företagets hemsida och läsa vidare.
Vilka plattformar som används för konsumtion av nyheter har även förändras i och med närvaron på sociala medier. I dag får många sin information och sina nyheter endast från sociala medier och inte de mer etablerade källorna som radio, tv och dagstidning. Detta gör det svårare för de personerna att veta om det som de har läst på sociala medier är sant eller ej – kommer informationen från en verifierbar källa eller är det en privatperson utan kunskap om frågan som har skrivit ett inlägg på sociala medier.
Interaktionen mellan de som står för nyhetsproduktion och nyhetskonsumtion är även tydlig på de olika sociala medieplattformarna. Via till exempel Facebook och Instagram kan nyhetskonsumenterna direkt kommentera och fråga nyhetsproducenterna genom att använda sig av inläggets kommentarsfält.